сряда, 16 април 2014 г.

Великденски фини козунаци


Тази година за великденските козунаци се спрях на нова за мен рецепта от старата книга "Икономия и домакинство" - 1932 г. Вече съм изпробвала няколко рецепти от тази книга и винаги с успешен резултат.

Описаните като "фини козунаци" се получиха според мен страхотни. Не бях правила досега козунаци с повече жълтъци, или по-точно казано с много жълтъци и един белтък и съм доволна от резултата. Тестото не набухна много и първоначално изникнаха съмнения дали ще се получат козунаци изобщо, но в крайна сметка, мисля че се справих и сега ще покажа крайния резултат.
Имах проблем с еднократните формички за печене, които се разлепиха по време на печене на козунаците, но... не е болка голяма и за следващия път ще заложа на метални форми.

Това е основната рецепта за фините козунаци:




Намалих дозата до:

* 16 г свежа мая
* 8 жълтъка
* 1 белтък
* 120 г захар
* 100 г краве масло
* 100 мл прясно мляко
* 1 с.л. каймак или сметана
* 1 ампула течна ванилия на доктор Йоткер
* щипка сол
* 1 пакетче портокалови корички на доктор Йоткер
* 500 г брашно

За пълнеж:
* 100 г млечен шоколад
* 40 г бадемов марципан на доктор Йоткер

* 1 белтък за намазване на козунаците
* захар за поръсване



Продуктите се слагат в описания ред в контейнера на хлебопекарната и се пускат на програма тесто за 1 час и 30 мин. Тестото се изважда и се оформят и сплитат козунаци с пълнеж от шоколад и марципанови топчета.




Интересни плетки има показани тук:  http://vkusenden.blogspot.com/2013/05/blog-post_6636.html

От това количество тесто направих 4 малки козунака по 250 грама тесто за козунак. Оставих да втасат на топло, намазах с разбит белтък, поръсих със захар и пекох в хартиени формички на 180 градуса за около 25 мин.




Понеже направих две дози от тези козунаци - с бадемов марципан и млечен шоколад, и с тъмен шоколад, и ми останаха доста белтъци, реших да пробвам и козунак с белтъци, който не се получи много добре на вид. Тестото набухна много, за разлика от тестото с жълтъците. При втасване се накъсаха фитилите, но също се получиха на вкус добри козунаци според мен. Тях направих с различен пълнеж.



Рецептата:

* 22 г свежа мая
* 5 белтъка
* 1 цяло яйце
* 100 мл прясно мляко
* 100 г краве масло
* 1 с.л. каймак или сметана
* 120 г захар
* щипка сол
* 1 ампула течна ванилия на доктор Йоткер
* 1 пакетче лимонови кори на доктор Йоткер
*  700 г брашно

За пълнеж:
* 1 кутийка цветен локум
* 30 г стафиди

* 1 белтък за намазване на козунаците
* захар за поръсване



Продуктите се слагат в описания ред в контейнера на хлебопекарната и се пускат на програма тесто за 1 час и 30 мин.
Готовото тесто се изважда, разделя на части и се сплитат и оформят козунаци с пълнеж от локум и стафиди.
От това количество тесто направих 2 по-големи козунака и ми остана малко тесто за едни мини мъфини. Оставих козунаците да втасат на топло, намазах с разбит белтък, поръсих със захар и пекох в хартиени формички на 180 градуса за около 35 мин.







И последно са мъфинките от белтъченото тесто. За всяко мъфинче съм сложила в хартиена формичка по 25 грама тесто. В тестото съм добавила 20 грама стафиди.




С благодарности към екипа на доктор Йоткер за предоставените продукти, част от които вложих в направата на тези козунаци. :) Страхотни сте! :)



Весели празници на всички!


6 коментара:

Dani каза...

Даре, чудесни са станали!
Старите рецепти винаги са изпитани.
И е хубаво, че се използват и белтъците :)
Хубав четвъртък от мен!

Iliana каза...

Ох, каква вкусотийка, Даре!
Имам един опит за козунак с жълтъци, но ми се получи по-сбит и не съм го показвала. Твоите са прекрасни и отново бих се пробвала.
Светъл празник!

Kokona каза...

Дани, Илианка, благодаря ви!
Хубав ден и приятни приготовления за празниците :)

Роси каза...

Охааа,каква умопомрачителна колекция,Даре!От малко до голямо са прелестни,поздравления и честити подаръци!Щастливи празнични дни!

Kokona каза...

Благодаря ти, Роси!
Хубави празници и на теб :)

Nelka каза...

Пак ме доведе тук :) :*
Много апетитно, много хубаво!
Ще се наканя да снема и да ти изпратя рецептата от моята книга, но това - във форумите.
Прегръдки и хубава Нова година!