понеделник, 3 октомври 2016 г.

Шкембе чорба



Ето я, ето я, дойде и времето и на нея. Ще станат две години може би, откакто я правя. Майсторицата на чорбите, кралицата на карантиите :)

Кой не е ял или изтрезнявал, с тая пуста шкембе чорба (аз), кой не е чувал за нея!

Научих се да я правя от Пепи, от кулинарната ни кралица на мезелъка. Един ден готвих с нея онлайн, така се случи. В пакета с дреболии за агнешка дроб сарма, винаги има шкембенце, прилежно опаковано и заделено, но досега все слагах в дроб сармата, но него път, преди може би 2 години, казах си, ще направя шкембе чорба. Бегло бях гледала майка и свеки като правят, но задълбочено никогаш. Аз шкембе не ям, ама не пречи да готвя, нали така? :)
Пепи дойде на помощ с нейната рецепта. Спазила съм всичко по списък.
Рецептата на Пепи Стоева може да видите тук: Шкембе чорба


Пропорциите ми са наполовина, тъй като шкембето беше около 400 грама.
* 400 г агнешко шкембе

* 1 ч.л. червен пипер
* черен пипер и сол на вкус
* 250 мл прясно мляко
* 2 равни с.л. брашно
* 30 г краве масло
* 30 мл олио

Шкембето се залива с вряла вода, с добавен оцет (добавих около 3-4 с.л)  и се оставя да престои 5-10 минути. Почиства се добре и се измива под течаща вода.
Поставя се в тенджера със студена вода, в случая 2 литра и се вари до готовност. При мен варенето на агнешко шкембе отнема около 1 час.
Свареното шкембе се изважда, оставя се да се охлади и се нарязва на ивици. Бульонът се прецежда и шкембето се връща в него. Подправя се със сол и черен пипер на вкус.
В отделен съд се загрява маслото с олиото, запържва се брашното до златисто, добавя се червеният пипер, запържва се за секунда, две и се добавя на тънка струйка затопленото прясно мляко, като застройката се разбърква непрекъснато. Щом поеме млякото и клокне, към нея се добавя черпак от бульона с шкембето, разбърква се и всичката смес се изсипва към останалия бульон.
Това е :)
Чорбата се сервира със счукан чесън с оцет, с люти чушки, с кой каквото обича.

В някои краища на България слагат и шепа ориз в чорбата. Свекърва ми също я прави с ориз, но майка ми я прави като тази на Пепи :)







2 коментара:

Unknown каза...

Прекрасно предложение,ухаещо чудесно.....вкусотия!

vesela каза...

Изглежда апетитно, обичам:)
Даре, от Жоро Бордовски знам, че в оригиналната рецепта за шкембе няма брашно.